Η Formula 1 μπαίνει σε μια νέα εποχή με τις επικείμενες τροποποιήσεις στους κανονισμούς της για το 2026, σκοπεύοντας στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας μεταξύ των ομάδων και στη μείωση των στενών σχέσεων που το τρέχον σύστημα έχει ευνοήσει.
Η FIA επιταχύνει τις διαδικασίες για τη θέσπιση νέων κανόνων, με στόχο να περιορίσει τις επιδράσεις των «συμμαχιών» και της συνιδιοκτησίας που παρουσιάζουν ομάδες όπως η Red Bull Racing και η Racing Bulls. Οι αλλαγές αυτές προέρχονται από τις αυξανόμενες ανησυχίες για την καθαρότητα του ανταγωνισμού.
Ο CEO της McLaren Racing, Ζακ Μπράουν, έχει αναδειχθεί σε κυρίαρχη φωνή αυτής της συζήτησης, εκφράζοντας τις απόψεις του για τη σοβαρότητα της κατάστασης. «Κανένα άλλο άθλημα δεν επιτρέπει τη συνιδιοκτησία ομάδων που αλληλοανταγωνίζονται. Η Formula 1 έχει προχωρήσει σε έναν νέο δρόμο με τους περιορισμούς του budget cap και είναι επιτακτική ανάγκη να έχουμε 10 ανεξάρτητες ομάδες, σε αγωνιστικό, πολιτικό και τεχνικό επίπεδο. Η Red Bull δρα εντός των υφιστάμενων κανόνων, αλλά το πρόβλημα γι’ εμένα είναι οι κανόνες αυτοί», δήλωσε ο Μπράουν.
Ο Μπράουν τόνισε επίσης ότι οι ισχύουσες ρυθμίσεις δεν παρέχουν ίσες ευκαιρίες: «Εάν ο σκοπός του budget cap είναι η ισονομία, τότε οι κανόνες όπως είναι τώρα δεν ισχύουν για όλους. Υπάρχουν ομάδες που επωφελούνται από εμπορικές συνεργασίες, διαταράσσοντας έτσι την αγωνιστική ισορροπία. Αυτό πρέπει να αλλάξει».
Η FIA σχεδιάζει ένα ριζοσπαστικό ανασχεδιασμό των κανονισμών για το 2026 με την ιδέα να εισαχθούν νέα, αυστηρότερα πρότυπα για τις σχέσεις μεταξύ A και B ομάδων. Η Ενότητα F θα εστιάζει στη ρύθμιση αυτών των σχέσεων.
Η δήλωση του διευθυντή μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, δηλώνει πως ήδη εργάζονται για «καθαρότερους κανόνες που θα αποτρέπουν κάθε μορφή συνεργασίας που μπορεί να παράσχει αγωνιστικό πλεονέκτημα. Θα βάλουμε κανονισμούς και για τα πληροφοριακά συστήματα, διασφαλίζοντας ότι δεν θα υπάρχει διαρροή δεδομένων ή τεχνικών σχεδίων».
Παρόλα αυτά, ο Τομπάζης αναγνωρίζει την ανάγκη βελτίωσης του πλαισίου, λέγοντας: «Υπάρχουν ήδη κανόνες για τη μετακίνηση του προσωπικού και την πνευματική ιδιοκτησία, όμως το σύστημα είναι περίπλοκο. Στόχος μας είναι να γίνει πιο κατανοητό, ώστε οι ομάδες να μην βρίσκουν “παραθυράκια”».
Η FIA αναγνωρίζει επίσης την αξία συνεργασιών μεταξύ μικρότερων και μεγαλύτερων ομάδων, όπως η συνεργασία της Haas με τη Ferrari, για την οικονομική τους βιωσιμότητα.
«Θέλουμε να επιτρέψουμε διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα, όπως της Haas. Το εμπορικό κέρδος είναι θεμιτό, αλλά δεν πρέπει να επηρεάζει την απόδοση στην πίστα. Η ανεξαρτησία μιας ομάδας δεν θα πρέπει να υποστηρίζεται από συνεργασίες που επηρεάζουν τους αγώνες», προσέθεσε ο Τομπάζης.
Η FIA αποφάσισε να οργανώσει τους κανονισμούς της Formula 1 σε έξι βασικές ενότητες:
Στο νέο επεισόδιο του podcast του gmotion, που είναι χορηγία της Ford, οι Κώστας Παστρίμας και Στάθης Κοκκορόγιαννης συζητούν για το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις και τους αγώνες της F1 σε Αυστρία και Μ. Βρετανία