Με την προοπτική των ριζικών αλλαγών στους κανονισμούς της Formula 1 το 2026, η FIA διαβεβαιώνει ότι η νέα διάρθρωση θα αποτρέψει ενδεχόμενη κυριαρχία κάποιας ομάδας στον θεσμό.
Η Formula 1 προετοιμάζεται για τις πιο σημαντικές τεχνικές μεταρρυθμίσεις των τελευταίων πενήντα χρόνων, καθώς το 2026 αναμένονται ανατροπές στους κανονισμούς τόσο για τα μονοθέσια όσο και για τους κινητήρες. Η FIA είναι βέβαιη ότι δεν θα δούμε επανάληψη της εξάπλωσης που χαρακτηρίστηκε από την κυριαρχία της Mercedes από το 2014 έως το 2020.
Ο Νικόλας Τομπάζης, Διευθυντής Μονοθεσίων της FIA, ανέφερε στο Motorsport.com σχετικά με το θέμα: «Δεν θεωρώ ότι θα υπάρξει ξανά περίπτωση όπου κάποιος κατασκευαστής θα αποκτήσει τόσο σημαντικό προβάδισμα όπως το 2014. Οι νέοι κινητήρες είναι λιγότερο περίπλοκοι, παρά την αύξηση της ηλεκτρικής ισχύος. Το MGU-H έχει καταργηθεί, και ορισμένα στοιχεία θα έχουν πιο αυστηρούς περιορισμούς, οπότε δεν αναμένουμε μεγάλες αποκλίσεις».
Η αφαίρεση του MGU-H, που αποτέλεσε κρίσιμο παράγοντα για την απόδοση και το κόστος ανάπτυξης το 2014, αναμένεται να μειώσει τα έξοδα των ομάδων και να δημιουργήσει πιο δίκαιες συνθήκες για τους νεοεισερχόμενους.
An @F1 season and an F1 car like no other. 2014. W05 ✨ pic.twitter.com/wYPfOhuFOm
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) October 12, 2024
Αν και οι αλλαγές φαίνεται να οδηγούν σε μεγαλύτερη ισορροπία, η FIA είναι σε επιφυλακή για την πιθανότητα κάποιου κατασκευαστή να αποκτήσει αρχικά έναν σημαντικό πλεονέκτημα. Για αυτό το λόγο, έχει εισάγει το σύστημα “Concessions” γνωστό ως ADUO (Additional Development and Upgrade Opportunities) στους κανονισμούς του 2026.
Ο Τομπάζης εξηγεί: «Κάθε πέντε ή έξι αγώνες θα αξιολογείται η μέση απόδοση των κινητήρων. Όσοι είναι πάνω από 3% πίσω από τον καλύτερο, θα έχουν πρόσβαση σε πρόσθετους πόρους για ανάπτυξη, επιπλέον ώρες δοκιμών και δυνατότητα αναθεώρησης ορισμένων στοιχείων. Έτσι, οι ομάδες που είναι πίσω θα έχουν τη δυνατότητα να επιταχύνουν την εξέλιξή τους».
Η συγκεκριμένη διαδικασία θα ισχύει από το 2026 έως το 2030 και θα εφαρμόζεται αποκλειστικά για το θερμικό σκέλος των κινητήρων (ICE). Μέσω της ADUO, κάποιες μονάδες που θα ήταν “παγωμένες” στο στάδιο της ανάπτυξης θα μπορούν να τροποποιηθούν.
🚨WINS BETWEEN 2014 – 2016
Mercedes – 51
Red Bull – 5
Ferrari – 3 pic.twitter.com/7jUMEPQdMB— Holiness (@F1BigData) August 7, 2025
Η FIA απορρίπτει κάθε αντίληψη ότι το ADUO μοιάζει με το συστημα Balance of Performance που χρησιμοποιείται στο WEC. Αυτό το πλαίσιο ρυθμίζει την απόδοση των μονοθεσίων ή των αγωνιστικών αυτοκινήτων μέσω ποικίλων παραμέτρων.
«Οι κανονισμοί ισχύουν για όλους εξίσου. Δεν δίνουμε περισσότερα κυβικά ή καύσιμο σε κάποιες ομάδες. Αν δεν υπήρχε το ανώτατο όριο κόστους, οι ομάδες θα μπορούσαν να επενδύσουν σημαντικά ποσά για να αντισταθμίσουν τη διαφορά. Με το ανώτατο όριο κόστους, υπάρχει ο κίνδυνος κάποιος να μείνει πίσω για πάντα, κάτι που επιδιώκουμε να αποφύγουμε», δήλωσε ο Τομπάζης.
F1 2026 – Revolut Audi F1 Team Livery Design Concept
Audi’s F1 debut is coming — with Revolut as title sponsor.
Here’s a bold, clean livery vision for their future on the grid.#f1concept #audif1 #revolut #audi #f1 pic.twitter.com/hP7QKuxa01— w1echuz design (@wiechuczek) August 1, 2025
Η FIA εξετάζει και τις πιθανές λύσεις για κατασκευαστές που θα enfrentσουν σοβαρά ζητήματα αξιοπιστίας στην αρχή της νέας εποχής.
«Αν κάποιος αντιμετωπίζει συνεχώς προβλήματα κινητήρα και καταναλώνει μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού του χωρίς να μπορεί να εξελιχθεί, σκεφτόμαστε να επιτρέπουμε την αύξηση των εξόδων (στο πλαίσιο κόστους) για κινητήρες που ξεπερνούν ένα συγκεκριμένο όριο, προκειμένου να προστατεύσουμε το αγωνιστικό του μέλλον», εξήγησε ο Τομπάζης.
Με την απλοποιημένη τεχνική δομή, την αφαίρεση του MGU-H και τη νέα διαδικασία ενίσχυσης των αδύναμων ομάδων, η FIA πιστεύει ότι η Formula 1 του 2026 θα είναι πιο ανταγωνιστική και θα εξασφαλίσει ότι δεν θα επαναληφθεί η μονομερής κυριαρχία της περιόδου 2014.